maandag 9 januari 2012

VARENS EN NOG IETS

Er zijn nog veel varens die groen zijn, door deze zachte winter zijn er wel heel erg veel groen gebleven.


De Struisvaren (Matteuccia struthiopteris) is niet groenblijvend zoals je ziet.
Het is wel een makkelijke varen hij breidt zich erg snel via uitlopers uit.

De Hanekamtongvaren (Asplenium scolop cristatum)


Sieboldsvaren (Dryopteris sieboldii) lijkt helemaal niet op de normale Dryopteris.


IJzervaren (Cyrtomium falcatum) zie je vaak als kamerplant, hier staat hij al jaren buiten in het Mariabos. Je kan goed de sporen zien.


Polystichum setiferum cristato pinnulum, een hele mond vol, met 2 broedbolletjes die ik in het voorjaar of nu ga planten.


Polystichum setiferum Plumosum Bevis, ooit van broer Ton gekregen, doet het geweldig.

En nog iets, ik weet nog niet wat voor bloem er uit komt, lijkt op een Narcis maar die plant ik niet alleen. Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

fons slot zei

Mooi blog,met een tuin waar het enthousiasme van afspat!
Heb je nog meer varensoorten?

Jan Wilde een Tuin zei

Ja, veel meer, ik weet niet alle namen. Ik denk nog een stuk of 20.
Kom eens langs, kan je ze met eigen ogen zien.
Gr Jan